Startupovi su posljednjih godina postali jedni od najinovativnijih načina poduzetništva, a i u Hrvatskoj postaju sve popularniji.
Startup tvrtke su novoosnovane tvrtke koje su u fazi razvoja, traganja za tržištem i načinima kako ponuditi svoj proizvod/uslugu. Takve tvrtke najčešće imaju razrađenu poslovnu ideju i model, prototip nekog proizvoda ili već gotov proizvod, a ono što im nedostaje su znanje, iskustvo te financijska sredstva. Kako bi im se olakšalo i ubrzalo poslovanje postoje različite poduzetničke potporne institucije kao što su: poduzetnički inkubatori i akceleratori, poduzetnički centri, razvojne agencije te tehnološki parkovi.
Startup prolazi kroz nekoliko faza:
1. Ideja
2. Razvoj
3. Ostvarivanje prihoda
4. Točka pokrića
5. Izlaz
Svaka navedena faza zahtjeva drugačiju prilagodbu. Prosječno trajanje prve faze je oko 3 mjeseca. Česti savjet investitora i mentora poduzetnicima je da prvu ili barem drugu fazu prođu u nekom od inkubatora ili akceleratora.
Nakon završene prve faze poduzetnici su spremni za prvu investiciju poznatu pod nazivom Seed Investment ili Early Seed i ona obično iznosi od 10 000 do 50 000 eura. Taj novac koristi se za razvoj prototipa i to skoro isključivo na troškove tvrtke bez isplate plaće poduzetniku. Poduzetnik ulaže svoj rad za udio u tvrtki. Investitori za taj novac dobivaju manjinski udio, od 5 do 30%, ali taj postotak može varirati od investitora do investitora. Ova faza traje između 1 do 3 godine rada.
Nakon završetka prototipa počinje proces ostvarivanja prihoda (prodaja). U toj fazi dokazuje se potreba tržišta za novim proizvodom/uslugom te ako se pokaže da potražnja postoji počinje potraga za Early Stage investicijom koja obično iznosi od 150 000 do 750 000 eura. U nekim slučajevima taj iznos može biti i veći, ali vrlo rijetko. Investitori još jednom dobivaju manjinski udio, a dotadašnji investitori smanjuju iznos svojih udjela zajedno s poduzetnikom.
Faza 4 označava točku pokrića nakon koje tvrtka zarađuje više novaca nego što troši, a faza 5 označava cilj kojem svaki startup teži – izlaz. Od 100 ideja jedna do dvije bude financirana u Early Seed fazi, a od 10 investiranih jedna dostigne petu fazu izlaza. Faza izlaza se obično događa 10 do 12 godina od ideje.
Čemu služe inkubatori, akceleratori i poslovni anđeli?
Inkubatori i akceleratori su mjesta na kojima poduzetnici mogu dobiti potrebnu edukaciju, usluge mentorstva, savjetovanja, a u zamjenu za ulaganje novca i ulazak u njihov projekt obično dobivaju određeni udio u njemu.
Inkubatori mladim tvrtkama otvaraju pristup investicijama i stručnosti te stvaraju okruženje u kojem tvrtke mogu biti konkurentne, inovativne i rasti. Cilj inkubatora je pomoći startupu da razvije ideju do početnog proizvoda. Inkubatori pružaju prostor za rad te osiguravaju mentore koji savjetuju članove u vezi poslovnog modela. Neki od većih inkubatora u Hrvatskoj su: Zagrebački inkubator poduzetništva (ZIP), i Core Incubator.
Nakon razvoja prvog proizvoda i “izlaska iz inkubatora” nastupaju akceleratori. Glavna razlika između inkubatora i akceleratora je ta što akceleratori pomažu u pronalaženju investitora te traje između 3-6 mjeseci. Akceleratori pomažu mladim poduzetnicima da ubrzaju svoj razvoj. Pomažu im stvoriti čim više veza i kontakata s većim tvrtkama koje mogu poslovanje podići na višu razinu. Najpoznatiji akceleratori u našoj regiji i Europi su: SeedCamp, StartupBootCamp, Founder Institute.
Poslovni anđeli su uspješni poduzetnici ili iskusni rukovoditelji korporacija koji financiraju startup projekte visokog rizika na način da ulaze u vlasnički udio i pružaju pomoć u daljnjem razvoju i komercijalizaciji projekata. Uglavnom to čine u vrlo ranim fazama projekta. To su neformalni individualni investitori koji svojim poslovnim iskustvom savjetuju mlade tvrtke i poduzetnike i pomažu njihovom budućem rastu. Crane je jedina hrvatska organizacija poslovnih anđela koja okuplja poslovne anđele iz Hrvatske i inozemstva koji su zainteresirani ulagati u inovativne projekte.
Najčešći problemi pri pokretanju startup tvrtke i savjeti
Nije lako odlučiti se i krenuti poduzetničkim vodama i ne postoji siguran put kojim bi poduzetnici trebali kročiti kako bi postigli financijski i poslovni uspjeh.
Jedan od najčešćih problema je strah od pokretanja posla. Većina ljudi se boji pokrenuti vlastiti posao ili jednostavno odgađa to za neka bolja vremena. Nije jednostavno uložiti svoju ušteđevinu, vrijeme i trud u nešto što ne znamo hoće li uspjeti. No, čekajući pravo vrijeme ili bolja vremena nećemo postići što želimo. Netko drugi će možda imati više hrabrosti i pokrenuti Vašu ideju. Zato je važno pokrenuti se čim prije i krenuti s realizacijom ideje.
Ne treba odustati. Znati što želite, vjerovati u svoje ideje, znanje i volja recept su za pokretanje uspješnog startupa.
Nije dovoljno imati samo dobro ideju, veliku ulogu u pokretanju uspješnog poslovanja ima i znanje. Znanje možete steći čitanjem različitih knjiga, blogova, časopisa, članaka i svega što Vam može dati dodatne informacije ili Vam pomoći u sagledavanju svih aspekata posla koji namjeravate pokrenuti. Odgovore na neka osnovna pitanja možete pronaći i ako se informirate o svojoj konkurenciji (ako postoji). Neka od pitanja koja biste si trebali postaviti su svakako: Tko je moja ciljana publika? Koji problem će riješiti moja ideja? Postoji li potražnja za mojim proizvodom/uslugom? Je li moj proizvod/usluga isplativ? Kako bi razvili dobro ideju svakako je potrebno odvojiti neko vrijeme za analizu i istraživanje tržišta te izradu poslovnog plana. Uspjeh neće doći preko noći i ideja se neće sama prodati te je tu potrebno uložiti mnogo truda.
Biti drugačiji i inovativan također je jedan od faktora uspjeha pri pokretanju startup tvrtke. Za primjer možemo uzeti Google, Facebook, Amazon, Yahoo koji su svojim korisnicima ponudili drugačiju uslugu.
Opći savjet mentora i investitora oko pronalaženja dobre ideje poduzetniku
1. Smisliti 25 ideja
2. Evaluirati 10 ideja
3. Istražiti 5
4. Diskutirati 3
5. Odlučiti se na jednu
Početak nije jednostavan, ako ste posao pokrenuli samostalno i imate ograničenu količinu financijskih sredstava bit ćete prisiljeni znati sve i raditi sve. Jedno od rješenja je outsourcing zato što nećete morati izdvojiti toliko sredstava kao što biste zapošljavanjem nekoga unutar tvrtke, a opet možete dobiti adekvatnu uslugu.
Jedan od preduvjeta za uspješno pokretanje i održivost posla je i stvaranje poslovnih kontakata. Posjećivanjem različitih konferencija, seminara možete sklopiti nova poznanstva, ali i steći dodatne vještine i znanja. Još jedan način za stjecanje novih kontakata je putem društvenih mreža na primjer: LinkedIn, Facebook. Važno je da budete otvoreni za nova iskustva i savjete iskusnijih poduzetnika jer nikad ne znate kad će Vam njihovi savjeti pomoći.
Pri pokretanju posla vjerojatno će Vam se dogoditi pogreške. No pogreške nisu loše, iz njih možete izvući pouku. Pogreške su dobre i znače da stalno morate preispitivati svoje odluke, analizirati planove i stvarati nove. One nam služe kao motivacija kako bismo bili još bolji i uspješniji.
Hrvatski startupovi
Danas uspješne tvrtke poput Rimca, PhotoMatha, Agrivija, samo su neke od onih koje su na početku bile startupovi.
Rimac je kao i većina startupova krenuo iz „garaže“, a sve ostalo je povijest. Rimac Automobili je razvio Concept One, električni automobil te se bavi razvojem, dizajnom i proizvodnjom tehnologije i komponenti za prijevoz na električni pogon. Osvojio je više nagrada za svoju tehnologiju, a kroz HAMAG – BICRO programe je ostvario više od 5 milijuna kuna potpore.
Agrivi je također danas uspješna tvrtka koja je na početku bila startup. Agrivi je softversko rješenje koje poljoprivrednicima omogućuje cjelokupno upravljanje poljoprivrednim gospodarstvom, organizaciju i optimizaciju proizvodnog procesa. Glavne značajke ovog sustava su to što se na jednostavan način iz jednog centra može upravljati cjelokupnim poljoprivrednim gospodarstvom – plantažama, ljudima, zadacima, zalihama, mehanizacijom, financijama. Agrivi je proglašen najboljim hrvatskim startupom za 2016. godinu.
Još jedan uspješan startup je zasigurno PhotoMath. PhotoMath je aplikacija koja koristi kameru mobilnog telefona za rješavanje matematičkih zadataka. PhotoMath je prema istraživanju poslovnog anđela i jednog od osnivača Zagrebačkog inkubatora poduzetništva (ZIP) Mihovila Barančića hrvatski startup koji je u 2016. godini primio najveću investiciju.